Anmeldelse: De To Tårne

onsdag d. 18. december 2002 kl: 0. 00 Af: Kendte.dk NY

<B>Handling</B>
Filmen starter uden forklarende resumé lige netop dér, hvor den forrige endte. Broderskabet er splittet op i tre; Frodo og Sam er på vej til Mordors sorte port for at tilintetgøre ringen, Aragorn, Legolas og Gimli er kommet til Rohans Rige, hvor Kong Théoden har brug for hjælp mod onde Saruman og hans 10.000 mand store hær, og Merry og Pippin er flygtet ind i den mystiske skov Fangorn. Historien skifter mellem de tre rejser, dog med fokus på Frodo, der bliver mere og mere opslugt af ringen, og på Aragorn, der er ved at blive en vigtig brik i spillet. Derudover byder historien også på et glædeligt gensyn med en stor profil.

<B>Mageløs grafik</B>
Ringenes Herre: De To Tårne har det hele. Filmen byder på fremragende visuelle effekter og en kraftig lydside. Underlægningsmusikken er så enestående og uovertruffen, at man til tider mister pusten og er lige ved at komme til at græde. Især fordi musikken følges ad med lige så storslåede landskabsbilleder, som vi så i 1’eren. Filmen indeholder en meget underholdende og gennemført krigs-sekvens med overbevisende middelalderlige våben, og så meget action at man bliver blæst tilbage i biografsædet.

<B>Hvem er go’? Viggo!</B>
Alle skuespilpræstationerne er flotte, men et par skiller sig positivt ud. Elijah Wood spiller Frodo, der er ved at miste kontrollen over ringen. Han underspiller på den fede måde. Faktisk laver han bare ”Elvis-mund”, når han er ved at overgive sig til ringen. Den mimik virker. Viggo Mortensen træder også i karakter. Hans heltemodige indsats virker tiltrækkende både på kvinderne i filmen – og dem i biografsæderne.

Christophers lillebror overtager sangen efter operation

<B>Alt i alt</B>
Det er nemt at forfalde til Ringenes Herre-hysteriet og slynge om sig med superlativer og 10 hatte og stjerner. Der er ingen tvivl om, at De To Tårne vil blive set af mindst lige så mange som dens forgænger. Tolkiens geniale univers gør sig godt på film, når det er i Peter Jacksons kyndige instruktørhænder. Men der er et par grunde til, at denne anmelder ikke giver filmen aller-aller højeste karakter:

Game of Thrones-stjerne død af kræft

Filmen varer tre timer, og det er altså for længe. Jo, det er så! Der mangler et resumé i starten af De To Tårne, for det er altså 12 måneder siden, vi sidst stiftede bekendtskab med hobbitter, elve, orker, gondorer og andet godtfolk. Filmens første time springer en anelse for meget rundt mellem de tre parallelle historier, og det kræver din udelte opmærksomhed. Ikke noget med at kigge dybt i popcornbægeret. Hvis du lader være med det, bliver du til gengæld også vidne til en eventyrlig rejse med en meget uforløsende slutning. Og så tæller du helt sikkert igen ned til den næste film…

4½ ****¨ ud af 5 mulige