Anmeldelse: Jeg er Dina

fredag d. 15. marts 2002 kl: 0. 00 Af: Kendte.dk NY

Da Dina er lille, kommer hun til at slå sin mor ihjel, og det får hendes far til at støde hende fra sig. Dina vokser op med en underlig dødsdrift og udvikler sig vildt og utæmmeligt. Heldigvis har hun musikken, og under en koncert for faderens gæster, forelsker den ældre Jacob (Gérard Depardieu) sig i den voksne Dina (Maria Bonnevie).

Dina flytter med Jacob til Reinsnes i Norge, og her møder hun hans stedsønner, Anders og Niels, (spillet af Jørgen Langhelle og Mads Mikkelsen) og den mystiske russer, Leo (Christopher Eccleston). Men Dina formår ikke at slå sig til ro i Reinsnes, og døden bliver ved med at have tag i hende.

Jeg er Dina er en filmatisering af romanen Dinas bog, og det er den hidtil dyreste skandinaviske film. Ole Bornedal har ønsket at lave en europæisk storfilm, men det er kun til dels lykkedes. Der er gjort meget ud af filmens kostumer, der giver det rette indtryk af at være tilbage i 1860’erne, og filmens cellomusik er så smuk, at det giver gåsehud. Den svensk/norske skuespillerinde Maria Bonnevie er fremragende i hovedrollen som Dina. Hun har en tilpas blanding af vildskab og skønhed, der fanger ved første blik.

Det 20. århundredes største danske sportsmand er død Astrid Krags mand ude for alvorlig ulykke

Det dårlige ved filmen er, at dens dødstema fylder for meget. Personerne bliver ikke nuancerede nok, og det virker som om, Ole Bornedal tror, at alle døds- og sexscenerne får publikum til at glemme den manglende personkarakteristik. Filmen er på engelsk, men det kræver altså skuespillere, der har engelsk som deres modersmål, og dem er der for få af i filmen. Det forstyrrer at høre nordiske skuespillere tale dårligt engelsk, og kan man ikke abstrahere fra det faktum, er det fordi, handlingen ikke fænger.

3 *** ud af 5 mulige