Anmeldelse: Signs

torsdag d. 29. august 2002 kl: 0. 00 Af: Kendte.dk NY

Handling
Graham Hess (Mel Gibson) er alenefar til to og tidligere præst. Han mistede troen, da hans kone døde i et trafikuheld, og nu passer han hus, børn og marker sammen med sin bror Merrill (Joaquin Phoenix). En morgen opdager Grahams børn en masse korncirkler i deres marker, og der begynder at ske underlige ting. Der dukker korncirkler op overalt i verden, og jorden forbereder sig på invasion fra det ydre rum. Filmen skildrer, hvordan den lille familie står sammen i en mystisk og måske farlig tid.

Shyamalan er en ny Hitchcock
Filmen er instrueret af M. Night Shyamalan, der også lavede Den 6. sans og Unbreakable. Shyamalan er vor tids Hitchcock. Han formår at skabe en hysterisk uhyggelig stemning i sine film, og derudover medvirker han som Hitchcock også altid selv i sine film. I Signs spiller han rollen som Ray, der kørte Grahams kone ihjel. Shyamalan er en fremragende instruktør, og også i Signs beviser han, at han er god til at instruere børneskuespillere. Rory Culkin og Abigail Breslin spiller børnene Morgan og Bo, og det gør de overbevisende.

Channing Tatum hylder sin kone: -Jeg er heldig

Phoenix og Gibson en god cocktail
Joaquin Phoenix spiller den gode bror Merrill, og han formår at leve op til Mel Gibson. De to har en god og underspillet kemi, der får os til at tro på, at de er brødre, der lever et ret kedeligt og ydmygt liv. Joaquin Phoenix leverer filmens sjoveste indslag, og superhelten Mel Gibson klarer sig helt uden skydevåben. I Signs beviser begge skuespillere, at de også kan spille troværdigt i film uden hjælp fra gladiatorer, soldater og masser af slagsmål.

Syg kronprinsesse aflyser udlandsrejse

Alt i alt
Signs er et science-fiction-drama, der beskæftiger sig med et uudforsket film emne, og det er forfriskende. Det er en film uden eksplosioner og elskovsscener, og det er film med flotte skuespilpræstationer og fremragende instruktion. Den skulle du tage at se!

4