Anmeldelse: Spider-Man

onsdag d. 26. juni 2002 kl: 0. 00 Af: Kendte.dk NY

<B>Handling</B>
Den nørdede gymnasieelev, Peter Parker er forældreløs og bor hos sin onkel og tante. Han er forelsket i naboens datter, M.J., der har mere travlt med byens seje fyre end med nørdede Peter. På en skoleudflugt bliver Peter bidt af en genmanipuleret edderkop, og det medfører en forvandling, han aldrig havde drømt om. Han bliver i stand til at bevæge sig som en edderkop og skyde spind ud af sit håndled, og så kan det nok være, at han får M.J.s opmærksomhed. Peter bliver til Spider-Man og begynder at bekæmpe byens ondskab. Og han får sin sag for mod den onde og sindssyge Green Goblin…

<B>Skuespillerne</B>
Peter Parker og Spider-Man spilles af Tobey Maguire, og hatten af for ham! Han spiller fremragende som nørden, der bliver gladere og gladere, jo mere sandheden om hans forvandling går op for ham. Kirsten Dunst spiller nabopigen M.J., og skurken spilles af Willem Dafoe. Deres præstationer er fuldt ud tilfredsstillende, men de blegner ved siden af Tobey Maguires.

Nadia-Shila er forelsket: Hun har fået en kæreste

<B>Fed lyd</B>
Sam Raimi har instrueret Spider-Man, og han får ros for at have holdt sig så tæt op ad Marvel Comics originale tegneserie. Han bruger mange flotte visuelle effekter, og så har han lagt en fed lyd på de mange slag, der bliver uddelt i filmen. De to timer er ren underholdning, og man tager sig selv i at smile hele tiden, fordi man er så glad på nørdens vegne. Hvem ville ikke gerne forvandle sig til en superhelt?

Efter babynyhed: Lykønskninger tikker ind til kendispar

<B>Alt i alt</B>
Spider-Man indspillede 1 milliard kroner i sin premiereweekend i USA, og selv om kasseapparatet ikke kan klinge så meget herhjemme, skal du invitere alle dine venner og hele din familie med i biografen til to timers fantastisk underholdning.

4½ ****' ud af 5 mulige