Anmeldelse: Star Wars: Episode II

onsdag d. 15. maj 2002 kl: 0. 00 Af: Kendte.dk NY

<B>Handling</B>
Episode II – Attack of the Clones foregår 10 år efter Darth Mauls invasion af galaksen, og i kulissen lurer nu en borgerkrig. Jedi’erne er de eneste, der kan sikre fred og demokrati, men det er svært, fordi den onde Dooku prøver at snigmyrde Padmé Amidala, der er blevet senator. Obi-Wan Kenobi og Anakin Skywalker får til opgave at beskytte Padmé Amidala, men da Obi-Wan Kenobi får travlt efter at have opsnust en klonet hær, står Anakin Skywalker pludselig alene tilbage med ansvaret for Padmés sikkerhed.

<B>Computermanipulation</B>
Filmen forudsætter selvfølgelig, at man kender Star Wars historien, og det er en fordel, hvis man også har en ægte Jediridder i maven. Filmens visuelle virkemidler skal fremhæves, for de er helt fantastiske. 95 % af filmen er computermanipuleret, og det slipper instruktør George Lucas godt fra – især i starten under den fremragende futuristiske biljagt! Dog er de mange fantasifulde ukendte dyreracer lige ved at tage overhånd i denne film.

<B>Skuespillerne</B>
Hayden Christensen spiller den 19-årige Anakin Skywalker, og det gør han med en tilpas blanding af lurende ondskab og spirende forelskelse. Han er ikke så kendt et Hollywood-navn, og det er en styrke. Derudover han har et rigtigt godt samspil med Natalie Portman, der igen spiller Padmé Amidala. Samuel L. Jackson ses igen som Mace Windu, en af lederne i Jedirådet, og hans rolle er betydeligt større end i Episode I. Det kan filmen sagtens bære. Ewan McGregor er igen Obi-Wan Kenobi, og hans indsats er heller ikke til at sætte en finger på. Alle skuespillerne skal i øvrigt have ros for, at de har haft talent nok til at optage 80 % af filmen foran et blåt lærred (en såkaldt blue screen, der tillader efterfølgende computermanipulation).

Astrid Krags mand ude for alvorlig ulykke

Filmen er en del mere dyster end Episode I, og flere Star Wars fans har udtrykt fornøjelse over den drejning, der forklarer en masse ting i Star Wars Universet. Derudover får filmen også ros for at have en af de bedste kampscener, der er set i en Star Wars film.

Kommende Oscarvært skal være far for anden gang

<B>Alt i alt</B>
Attack of the Clones kræver, at man kan lade sig opsluge af Star Wars ånden i 2 timer og 20 minutter uden at tænke ”Hæij, det er da for langt ude”. Kan man det, er underholdningen hjemme.