Anmeldelse: The Hours

fredag d. 28. februar 2003 kl: 0. 00 Af: Kendte.dk NY

<B>Handling</B>
The Hours følger tre forskellige kvinder, der lever i tre forskellige perioder. Forfatteren Virginia Woolf er den kvinde, der binder de tre historier sammen. Hun lever i 1920’ernes London, spillet af en maskeret Nicole Kidman. Den anden kvinde er den gravide, ulykkelige husmor, Laura (Julianne Moore), der lever i 1951 i Los Angeles med sin mand og søn. Den tredje kvinde er den lesbiske forlagsredaktør, Clarissa (Meryl Streep), der skal holde en fest for sin døende ven, forfatteren Richard (Ed Harris)i år 2001. De tre kvinder er alle dybt neurotiske, for ikke at sige på grænsen til at være sindssyge. Deres drømme og ønsker hvirvles sammen med Virginia Woolfs bog, Mrs. Dalloway, som den røde tråd.

<B>En ren Oscarfilm</B>
Nicole Kidman er nomineret til en Oscar for bedste kvindelige hovedrolle, Ed Harris er nomineret til en Oscar for bedste mandlige birolle, Julianne Moore er nomineret for bedste kvindelige birolle, The Hours er nomineret til bedste film, Stephen Daldry er nomineret som bedste instruktør, og jeg kunne blive ved. Alt i alt har The Hours fået 9 Oscarnomineringer, og det medfører, at man går meget forventningsfuld i biografen. Men forventningerne bliver ikke indfriet. Det lykkedes instruktøren at skabe en grum, neurotisk og trykkende stemning igennem hele filmen, men stemningen bliver for pinefuld at overvære i 120 minutter. Dertil er filmen for langsom og for tung.

Bitter strid brudt ud mellem Fie og Caroline

The Hours er en anderledes Hollywood-film. Den indeholder selvmord, sygdom, ulykkelige hjerter og komplicerede forhold – fremstillet på en måde, som mange anmeldere kalder filmkunst. Andre vil kalde det for ”tøsefilmsagtig”. Bedøm selv. Filmen har premiere i aften, den 28. februar, og den henvender sig primært til det voksne og eftertænksomme publikum.

Se billederne: Her er kronprinsens barske tur

Vurdering: 3 stjerner ud af 5 mulige