DVD-anmeldelse

mandag d. 16. april 2007 kl: 0. 00 Af: Kendte.dk NY

Alagaësia regeres af den onde kong Gabatorix, og landets befolkning lider under diktatorens grusomhed. De få, som kan og vil kæmpe imod den onde konges styre befinder sig langt borte, og næsten ingen husker, hvordan landet så ud, ad friheden var en selvfølge.

I den lille landsby Cavahall lever bondedrengen Eragon et fredeligt liv på sin onkels gård, hvor dagene går med at jage og passe de pligter, der hører landbruget til. Sine forældre har Eragon aldrig kendt, og han har ingen forestillinger om, at hans liv overhovedet kan være anderledes – indtil han en dag finder en mystisk blå sten.

Stenen viser sig at være et drageæg. Dragen Saphira har i 1000 år ventet netop på Eragon, for de to er udset til sammen at redde Alagaësia fra Galbatorix’ styre. Sammen med historiefortælleren Brom begiver de sig ud for at finde de få tilbageværende frihedskæmpere – skarpt forfulgt af Galbatorix’ håndlanger, den onde troldmand Durza, som for enhver pris vil hindre deres mission i at lykkes.

Dansktop-duo sælger lejlighed lynhurtigt Kedelig vinter: Her er 15 lækre kendte i bikinier

Der er lagt op til seriøst underholdende action i denne fantasy-film af instruktøren Stefen Fangmeier. Debutanten Ed Speleers gør en god figur som dragerytteren Eragon, som sammen med den trofaste Saphira er udset til at redde landet, og Jeremy Irons fungerer upåklageligt som den gamle historiefortæller Brom, der naturligvis viser sig at have flere talenter på lager, end man umiddelbart skulle tro. Altid seværdige John Malkovic og Robert Calyle er gode som den onde konge og hans håndlanger, men det er Oscarvinderen Rachel Weisz, der stjæler det meste af filmen som Saphira – og så har hun endda kun stemmen til hjælp!

Filmen er naturligvis proppet med flotte special-effects, og især dragen Saphira er overraskende vellykket, men der er selvfølgelig intet dybt originalt ved historien, som minder en hel del om andre film, vi har set i genren. Men man er godt underholdt i de ca. 100 minutter filmen varer, og den er noget mindre voldsom og kompliceret end Ringenes Herre-trilogien.