Medier: Danske Bank kendte til gælds-fejl i 28 år

Nye oplysninger sår ifølge TV2 tvivl om Danske Banks forklaring i sag om problemer i bankens inkassoafdeling.

Danske Bank har i årevis kendt til fejl i inkassoafdeling, skriver TV2 og Berlingske på baggrund af en advokatundersøgelse. (Arkivfoto). Foto: Nikolaj Skydsgaard/Reuters
Danske Bank har i årevis kendt til fejl i inkassoafdeling, skriver TV2 og Berlingske på baggrund af en advokatundersøgelse. (Arkivfoto). Foto: Nikolaj Skydsgaard/Reuters
Udgivet Opdateret

Danske Bank har haft kendskab til problemer med gældsinddrivelse i bankens inkassoafdeling siden 1992.

Det skriver TV2 og Berlingske, dagen efter at samme medier kunne afsløre, at Danske Bank på grund af en fejl har inddrevet for meget gæld fra tusindvis af kunder.

En undersøgelse foretaget af advokathuset Plesner afslører nu ifølge begge medier, at banken har kendt til en del af problemerne siden 1992.

Af undersøgelsen fremgår det, at ledelsen i banken er blevet gjort opmærksom på problemerne i inkassoafdelingen.

Allerede ved implementeringen af det nuværende digitale inkassosystem blev banken bekendt med systemfejlen, skriver TV2.

Oplysningerne sår nu tvivl om bankens forklaring i sagen.

Underdirektør Rob De Ridder har således forklaret, at banken først blev opmærksom på problemerne i 2019.

– Direktøren forsøger jo at dække sig ind under, at det først er gået op for banken, at der er tale om systematiske fejl sidste år.

– Men det her efterlader ingen tvivl om, at ledelsen i banken i årevis har kendt til de systematiske problemer. Det fremgår klokkeklart. Det, han siger, passer simpelthen ikke.

Sådan lyder vurderingen fra Erik Frøkjær over for TV2.

Han er ekstern lektor på Datalogisk Institut under Københavns Universitet og har mange års erfaring som både rådgiver og udvikler af store it-projekter. Han har gennemgået en del af advokaternes undersøgelse.

TV2 og Berlingske er i besiddelse af flere af advarslerne, der ligger bag advokaternes konklusioner.

Det gælder blandt andet notater fra 2008 og 2009.

I Danske Bank afviser underdirektør Rob De Ridder at have kendskab til de konkrete advarsler.

– Jeg kan bekræfte, at jeg ikke har haft nogen viden om de omtalte dokumenter. Jeg har set dokumentet fra 2009, men først for en time siden.

– De to andre interne notater har jeg aldrig set. Jeg var ikke en del af banken dengang, siger han til TV2.

Rystet minister

Erhvervsminister Simon Kollerup (S) er rystet over sagen om Danske Bank, der har inddrevet for meget gæld fra tusindvis af kunder.

– Alle skal kunne have tillid til deres bank. Jeg er rystet over, at det her kan ske, og at det går ud over så mange danskere, udtaler han i en skriftlig kommentar.

Erhvervsministeren vil nu have en forklaring fra Danske Bank.

– Jeg forventer, at banken rydder op i den her sag, og at de bankkunder, det er gået ud over, får deres penge tilbage så hurtigt som overhovedet muligt, siger han.

– Jeg vil nu bede Danske Bank om en redegørelse af, hvordan de har håndteret deres kunder i denne her sag. Og hvordan de har tænkt sig at rette op på det.

Erhvervsminister Simon Kollerup (S) er rystet over sagen om Danske Bank, der har indkrævet for meget gæld fra tusindvis af kunder. Han kræver nu en redegørelse fra banken. (arkivfoto). Foto: Philip Davali/Scanpix
Erhvervsminister Simon Kollerup (S) er rystet over sagen om Danske Bank, der har indkrævet for meget gæld fra tusindvis af kunder. Han kræver nu en redegørelse fra banken. (arkivfoto). Foto: Philip Davali/Scanpix

Ifølge TV2 og Berlingske skal 100.000 kunder nu undersøges for at klarlægge, hvem der har betalt for meget tilbage til banken.

Simon Kollerup hæfter sig ved, at det tilsyneladende er de mest sårbare kunder, der har været ramt af fejlen.

– Det er kunder, der i forvejen står i en svær situation. Jeg vil gerne understrege, at det er bankens og ikke kundernes ansvar at holde styr på det, siger han.

Powered by Labrador CMS