Kendt komiker skal skaffe flere ’kødkrigere’

onsdag d. 7. september 2016 kl: 16. 30 Af: Elo Christoffersen
Simon Jul Jørgensen
Det er en blanding af Simon Juls egen madglæde og evner inden for kokkekunsten, som har gjort ham til frontfigur. Foto: Ólafur Steinar Gestsson/Scanpix (Arkivfoto)

Simon Jul appellerer til de unge og nu skal en ny kampagne får flere unge til at vælge slagterfaget.

Der bliver uddannet alt for få slagtere. Det skal en stor imagekampagne med komikeren Simon Jul i spidsen nu lave om på.

Bag kampagnen Meat Your Future er Dansk Supermarked, Dansk Industri (DI), Fødevareforbundet NNF, Dagrofa, Coop og Danske Slagtermestre. Det skriver FødevareWatch.

Kendte danskere forvandlet til vilde superhelte

Det er en blanding af Simon Juls egen madglæde og evner inden for kokkekunsten, som har gjort ham til frontfigur.

– Vi har indgået et samarbejde med Simon Jul, fordi han også går op i mad og kvalitet, men også fordi han appellerer til de unge. Det her univers skal vise de unge, at slagterfaget er andet end døde dyr – det er også at vælge vinen til maden, være madsparringspartner for kunden og kunne et håndværk. De bliver gourmetslagtere, fortæller HR-manager i Dansk Supermarked Jon Skålerud fortæller til FødevareWatch.

Få vælger slagterfaget

Problemet er, at for få vælger slagterfaget. I 2015 påbegyndte ca. 1700 unge i alderen 16-17 år på et grundforløb inden for fødevarer på en erhvervsskole, heraf valgte ca. 6 pct. slagter-retningen.

Der er desperat brug for, at flere vælger den linje, for på nuværende tidspunkt er der over 300 ledige slagterstillinger i detailkæder og private butikker, og det forventes, at der kun er 72, som bliver uddannet i 2016. Det oplyser Dansk Supermarked.

– Vi vil gerne forandre det image slagterfaget har fået og fortælle historien om, at være detailslagter er noget helt andet end at være slagterimedarbejder, fortæller Jon Skålerud.

Simon Jul sendt ud af Vild med dans: Sådan har han det!

Målet med kampagnen er at få skabt et billede af det at være detailslagter, som minder om det syn, der møder en, når man besøger slagterbutikken Cleaver’s Meat Market i Torvehallerne. Det skal være et erhverv, man er stolt af, og det skal fortællingen om håndværket skabe, forklarer Jon Skålerud.

Kampagnen er målrettet de ældste klasser i folkeskolen, som man skal have til at få øjnene op for mulighederne på erhvervsuddannelserne, men også at få dem, der allerede går på uddannelsen, til at vælge slagterlinjen.

Del din kommentar

Forsiden lige nu