Afhængighed har taget kontrollen
Oh Land nye single "Bleeed" kommer med et budskab om en særlig afhængighed, som kom til hende i en drøm. Hun optræder med den til fredagsrock i Tivoli
Det startede med en drøm om et feed på Instagram. En uhyggelig drøm, hvor den digitale virkelighed smeltede sammen med Oh Lands egen og sluttede af med rimet:
"Bleed. We're always on each other's feeds. Can someone undo and delete?"
Det rim plantede sig så meget på den danske popsangers nethinde, at hun vågnede og skrev det ned. Og nu er det blevet til omkvædet i hendes nye single "Bleeed", som udkom den 14. april.
Afspejler drømmen
Sangen afspejler de sigende ord fra drømmen og handler ifølge hende selv om den afhængighed, man kan få af at være på de sociale medier.
- I sangen sammenligner jeg de sociale medier med et dysfunktionelt kæresteforhold for at vise den usunde afhængighed, fortæller Oh Land, som bærer det civile navn Nanna Øland Fabricius.
Siger det skamfuldt
Drømmen fik hende til at tænke en ekstra gang over, om hun selv har et sundt forhold til sin mobil.
- Jeg tror, at jeg interagerer lige så meget med min telefon i løbet af en dag, som jeg interagerer med virkelige mennesker - og det siger jeg skamfuldt.
- Men min mobil vækker mig om morgenen. Den vækker mig i min seng om aftenen, og den er med mig overalt og ved alt, hvad jeg laver. Både i det virkelige liv og online, fortæller Oh Land.
Hendes høje forbrug af sociale medier har nogle gange været med til at påvirke de samtaler og sociale interaktioner, hun har i det virkelige liv.
Bliver fraværende
- Jeg kan eksempelvis stå og have en vigtig samtale med min kæreste, og så popper der lige noget op på min mobil. Og selv om jeg stadig er i samtalen, så kigger jeg på mobilen og bliver fraværende i den samtale, jeg egentlig har.
- Og ofte er det en eller anden ligegyldig ting, der stjæler min opmærksomhed, så det er jo meget afhængighedsskabende, siger Oh Land.
Har taget kontrollen
Ofte lægger hun ikke mærke til, hvor meget hun bruger de sociale medier.
- Hvis jeg tænker noget, så går der to sekunder, og så har jeg søgt på det. Og det får mig til at føle, at mobilen har taget kontrollen over mig.
Den kontrol, vil hun gerne have tilbage, og derfor har hun forsøgt at opstille regler for sig selv, som skal hjælpe hende til at være mere nærværende der, hvor hun er.
Sætter rammer
Eksempelvis når hun er sammen med sin kæreste, musiker Adi Zukanovic, som hun har dannet par med i fire år.
- Jeg har prøvet at sætte nogle tydelige rammer for mig selv. Eksempelvis prøver jeg at have nogle timer, hvor jeg lægger mobilen væk og slår flightmode til.
- Og det kan godt være lidt angstprovokerende, hvis nogen skal have fat i mig, fortæller hun med et smil.
Hun håber, at sangen "Bleeed" kan være med til at få andre til også at stoppe op og tænke over deres forhold til mobilen og måske blive opmærksomme på, om de har et sundt forbrug af sociale medier.
Overvåger hinanden
Men hun ved også, at det kan være svært med den internetkultur, vi har, hvor man nogle gange bliver bebrejdet for ikke at være online.
Det oplever hun nemlig selv, og i sangen har hun valgt at bruge nogle af de beskeder, som hun har modtaget, hvis hun ikke har lagt noget nyt op på de sociale medier i et stykke tid.
- Det kan være beskeder, hvor folk tror, at jeg er syg, eller at der er noget galt, fordi jeg ikke har postet i en uge.
- Og det handler jo om hele den her internetkultur, hvor man lidt overvåger hinanden og føler, at man skal følge med, fortæller Oh Land.
Glemmer sandheden
Det farlige ved at blive afhængig af de sociale medier er ifølge Oh Land, at man måske glemmer, at de ikke repræsenterer den fulde sandhed.
- På sociale medier kan man redigere alting, så man kun viser den sjove eller kloge side, men det repræsenterer ikke nødvendigvis sådan, som man egentlig har det.
- Det er en version af sandheden eller en forstørret sandhed, man lægger ud, siger Oh Land.
Første gang til fredagsrock
Singlen "Bleeed" er en del af hendes nye album, som udkommer i september. Hun optræder for første gang med den til fredagsrock i Tivoli den 19. maj.
Her har hun forberedt det helt store sceneshow, hvor hun blandt andet har bestilt scenografiske elementer hjem fra Kina, kostumedele fra Ukraine og fået bygget et skib i Tyskland.
- Jeg er vokset op i teatermiljøet, så det er meget naturligt for mig at lave et sceneshow.
- Det her show bliver lidt science fiction-agtigt, hvor jeg prøver at dyrke både det visuelle og fortællingen, fortæller Oh Land.