Aflyst alt i år
"Umuligt at gennemføre", mener folkene bag koncerterne
Sommerens Grønne Koncerter er aflyst.
På trods af indsats for at få koncerterne afviklet, kan det alligevel ikke lade sige gøre.
Det oplyser Grøn i en pressemeddelelse.
Arrangørerne bag Grøn har siden genåbningsplanen landede natten til tirsdag i sidste uge været i maskinrummet for at finde en løsning på at afvikle sommerens koncertkaravane ud fra den ansvarlige og bæredygtig model, Grøn præsenterede den 14. april.
En model som har dannet grundlag for ekspertgruppens anbefalinger til Regeringen.
– Det er enormt ærgerligt at trække stikket på en helt utrolig gennemarbejdet idé og model, som jeg til enhver tid vil stå på mål for. Vi er meget stolte af det arbejde, vi har lavet helt frem til det sidste sandkorn i timeglasset, og med så stor og positiv feedback fra så mange sider, burde vores afviklingsmodel have fået chancen, siger Theis Petersen, indsamlingschef i Muskelsvindfonden.
Umuligt
Grøn Koncert-modellen indebærer blandt andet en fordobling af antallet af koncerter, en nedskalering af gæster per koncert samt sektionsinddelinger af publikum, som også er en del af ekspertgruppens anbefalinger til Regeringen.
Men selvom der er enkelte dele af modellen, der giver genklang i genåbningsplanen, er det særligt makskapaciteten på 2.000 tilskuer frem til udgangen af juli, der gør afviklingen af den planlagte turnéplan umulig.
– Politikerne og sundhedsmyndighederne har besluttet sig, og det giver ikke mening at hverken tro eller håbe på en Grøn-åbning i den kommende tid. At folketinget vælger at afvige i så væsentlig grad fra ekspertpanelets anbefalinger, er dybt skuffende – særligt taget i betragtning af, at man har valgt at sige god for at gennemføre andre arrangementer med større publikum i samme periode, siger Theis Petersen.
– Vi er enormt kede af, at vi står i denne situation igen, da vi ønskede at samle danskerne til et sommermøde med livemusik og fællesskaber. Nu ser vi frem til 2022 og glæder os til at samles om den faste tradition som Grøn Koncert er, siger Christian Sveigaard, Marketing Director for Tuborg.