Aggressiv kamp om navnet “Kylie”

Kylie. Hvem er den første, du tænker på, når du hører navnet?

To stjerner, der begge hedder Kylie, er røget i clinch med hinanden. Kylie Minogue (t.v.) har dog vundet retten til varemærket “Kylie”. Foto: Scanpix (Arkivfoto)
Offentliggjort Sidst opdateret

To stjerner, der begge hedder Kylie, er røget i clinch med hinanden.

Men hvem tænker du på, når navnet Kylie nævnes?

Er det Kylie Minogue – den australske popstjerne med en 30 år lang karriere fyldt med hits – eller er det Kylie Jenner, der har opnået kendis-status på grund af sit medlemskab af Kardashian-familien?

Dit svar afhænger højst sandsynligt af din alder.

De pinlige forældre i 40’erne vil uden tvivl gå med Minogue modsat deres Instagram-likende teenagere.

“Jenner” ville have Kylie som varemærke

Men det stoppede ikke Kylie Jenner fra at udfylde en ansøgning om at få gjort ’Kylie’ til et varemærke hos den amerikanske pendant til den danske Patent- og Varemærkestyrelse (USPTO).

Det ville give hende et stærkt kort på hånden i markedsføringen af sine make-up og skønhedsprodukter med navnet Kylie.

Australsk popdivas modsvar Ikke uventet faldt Jenners stunt ikke i god jord hos den australske popdiva Kylie Minogue, der stort set kun er blevet refereret til som Kylie, siden hun kom i spotlightet – for cirka 30 år siden.

Minogue har ligesom Jenner brugt sit fornavn til at promovere sine egne skønhedsprodukter.

Aggressiv clinch

Derfor gik hun i aggressiv clinch med Jenner.

I modsvaret til den amerikanske varemærkeorganisation (USPTO) forklarede Minogues advokater, at Jenners forsøg på at gøre Kylie til et varemærke ”udvander Minogues brand”, ligesom Jenner blev beskrevet som ”en andenrangs reality-TV-personlighed”.

Sagen varede i næsten tre år, inden det tidligere på året blev rapporteret, at Minogue trak sig fra battlen.

Det betød dog ikke, at hun havde tabt – som flere medier skrev – men blot, at Jenners ansøgning nu ikke skulle bedømmes ud fra Minogues modsvar.

Men det til trods faldt sagen dog ud til Minogues fordel, da USPTO ikke mente, at Jenner var den mest karakteristiske Kylie i showbizz.

Jenners advokater var lynhurtigt ude med en appel, så selvom afgørelsen i januar kunne have betydet en endelig slutning på den tre år lange sag, er det nok ikke det sidste, vi hører til battlen om ’Kylie’.

Verdenskortet er en broget landhandel

Det er desuden interessant, hvordan varemærke-sagen er blevet behandlet i andre lande.

Mens USA har valgt at udelukke Jenner fra at bruge ’Kylie’-varemærket i sin branding, kan varemærke-eksperten CompuMark afsløre, at både Kylie Minogue og Kylie Jenner i Kina har formået at få Kylie registreret som varemærke, så de to kan markedsføre produkter på det kinesiske marked med præcis det samme navn.

Varemærke-eksperterne fortæller også, at Minogue ejer Kylie-mærket i Storbritannien, Tyskland, Frankrig, Australien, Malta, Taiwan, Hong Kong og WIPO’s internationale register.

Kun tiden vil vise, hvilken drejning kampen om Kylie tager i fremtiden.

Powered by Labrador CMS