Efter 47 år: Legendarisk neonskilt har blinket for sidste gang
"Det danske vejr er Ga-Jol-vejr",- det gamle neonskilt har for sidste gang kastet lys over Vesterbro i København. Helt forfærdeligt, lyder det fra historiker. Det skriver TV 2 Lorry.
Siden 1969 har “Ga-Jol-manden” blinket budskabet: Det danske vejr er Ga-Jol-vejr ud over København. Nu har han blinket for allersidste gang, skriver TV2 Lorry.
– Det kunne ikke mere, den var simpelthen for medtaget, fortæller Lone Lyng Andersen, Marketing Director hos Toms Gruppen, da TV 2 Lorry undrende spørger, hvor det nærmest legendariske neonskilt er blevet af.
Ifølge Lone Lyng Andersen blev lysreklamen nedtaget i løbet af september måned. Arbejdet med den store reklame tog flere dage.
Mange husker sikkert de gamle neon-frøer, der hang på Vibenhus Runddel på Østerbro, der hvor Galle & Jessen havde sin chokoladefabrik.
De var fra 1969 til 1999 naboer til “Ga-Jol-manden”, der derefter flyttede til Vesterbro for at blinke videre.
Frøerne blev senere taget ned og bor i dag i Toms’ hovedkvarter i Ballerup.
Sådan en pension venter der desværre ikke Ga-Jol-manden. Han var ifølge Lone Lyng Andersen så medtaget af vind, vejr og tidens tand, at han ikke stod til at redde. Derfor er han for længst blevet destrueret.
Helt, helt forfærdeligt
Ifølge Stefan Outzen, der er historiker og forfatter til bogen, Neon, der netop handler om Københavns neonreklamer, er det meget trist for byens scenografi, at endnu et lysskilt er forsvundet.
– Åh nej, først frøerne, nu Ga-Jol-manden, udbryder Stefan Outzen, da TV 2 Lorry ringer til ham.
Stefan Outzen har en stor passion for neonlys, og mener, at de er en del af selve billedet på det moderne byliv. Derudover synes han, at det er frygtelig ærgerligt, at de ikke længere bliver prioriteret og derfor forsvinder fra bybilledet.
– Når de ikke længere er en del af byen, er der masser af historier, der forsvinder. Vigtige historier, lyder det fra den ærgerlige historiker.
– Det er synd og skam, hvis de helt forsvinder. De er en del af vores kultur i København.
Stefan Outzen har dog også forståelse for, at virksomhederne vælger at nedlægge lysreklamerne. Det er nemlig en meget dyr måde at skabe opmærksomhed på.
– Alene den berømte Irma-høne ved Søerne i København koster cirka en million kroner om året at holde i gang. Det er blandt andet vedligeholdelse af rørene, leje af pladsen og strøm.
Ga-jol-manden var den sidste af Galle og Jessens neonreklamer i København, og han har nu slugt sin allersidste lakridspastil.