Kendte promoverer deres små børn på nettet
Det er et udtryk for, at kendte som ukendte voksne deler billeder og videoer af deres børn uden tanke for, hvordan det påvirker børnene både i dag, og når de bliver større, lyder det fra flere sider.
Med havregrøden smurt udover hele hovedet og bordet smiler en lille pige stort til kameraet.
Under billedet står der: ”dejlig morgen”, efterfulgt af et hjerte.
En opdatering, som kunne være skrevet af enhver dansk småbørnsfar.
Det er det bare ikke, for opslaget er skrevet af skuespiller, tv-vært og forfatter Pelle Hvenegaard og er delt med hans 93.200 følgere på det sociale medie Instagram.
Det skriver Kristeligt Dagblad.
Når kendte danskere som komiker Uffe Holm, blogger og model Mascha Vang og Pelle Hvenegaard deler billeder af deres børn på de sociale medier, er det ikke kun venner og familie, der følger med.
Børn bliver allemandseje
Hver især har de i titusindvis af følgere, og deres opslag om sig selv og deres børn bliver derfor til allemandseje.
Det er yderst problematisk, siger rådgiver i dataetik og digital sikkerhed Pernille Tranberg til Kristeligt Dagblad.
For når kendte deler ud af deres privatliv, er interessen enorm, og der er stor risiko for, at billederne bliver gemt og delt.
Det betyder, at de ikke har nogen fortrydelsesret på billederne, fordi de ikke bare kan slettes igen.
Børn fratages retten til privatliv
Hun mener, at forældrene fratager deres børn retten til et privatliv.
For børnene har ikke selv mulighed for at vælge hvad, hvor meget og hvornår der bliver delt ud af deres liv.
Det kan betyde, at forældrene risikerer at gøre deres børn til reality-stjerner, med alt hvad dertil hører.
Det, som forældrene har lagt ud på internettet, bærer de med sig – også ind i voksenlivet.
Konsekvenser
Det kan have konsekvenser, når de for eksempel skal ud at søge job som voksne.
– Jeg håber, at deres børn ikke bliver kede af det, når de bliver voksne. At de vil sige ’tak mor og far, det var fint nok, at I delte alt det om mig’. Men det sker helt klart ikke for alle. Der er i dag mange børn, som ikke bryder sig om alt det, deres forældre deler. Og i fremtiden bliver der endnu flere, som ønsker fuld kontrol over deres egne data. Det er svært, når mor og far allerede har kompromitteret dem, siger Pernille Tranberg til Kristeligt Dagblad.
Hun holder mange foredrag for folkeskoleelever i udskolingen.
Samtidig mener hun, at det lægger et øget pres på børnene for at skulle præstere på de sociale medier.
– Med det pres, som de sociale medier lægger på unge mennesker i forhold til at få positive tilkendegivelser, så synes jeg virkelig, man som forældre skal tænke sig om. Man risikerer at gøre sine børn afhængige af udefrakommende påskønnelse, siger Pernille Tranberg til avisen.
Beskedenheden er lagt til side
Per Schultz Jørgensen, der er professor i psykologi og børne- og familieforsker, har også noteret sig tendensen, som ikke kun gælder for forældre, som er kendte.
Han ser den som udtryk for, at mange forældre har lagt al beskedenhed til side for at fremhæve deres egne børn og konkurrere på børnenes vegne.
Også om helt små detaljer som en fin tegning eller en ny frisure, hvor man gør en privat glæde til noget, der skal udstilles og iscenesættes.
– Det bliver hurtigt meget præstationsorienteret og sender et signal til børnene om, at de hele tiden skal sætte sig selv forrest. Og det mener jeg medfører en egocentrisk kultur, som man på den måde giver videre til børnene, siger Per Schultz Jørgensen til Kristeligt Dagblad.
Han ser promoveringen af børn på internettet som et kulturelt træk på linje med mange andre i tiden, hvor det hele tiden gælder om at sætte sig selv i scene.
Det er bekymrende, fordi det er med til at individualisere og fragmentere samfundet i små dele, hvor vi kun dyrker vores egne små projekter, siger han.
Kilde: Kristeligt Dagblad.