Kunstner bag stjålet værk taler ud
Værket blev stjålet fra et museum, og Marco Evaristti er bange for, at det ikke kommer tilbage.
Kunstneren Marco Evaristti er knust. Et af hans dybt personlige værker er stjålet fra Trapholt-museet i Kolding, og han er bange for, at værket aldrig kommer tilbage til museet.
– Jeg er chokeret, siger Marco Evaristti til Kendte.dk.
Chokket sidder i ham af flere årsager, blandt andet fordi, han havde håbet, at politiet hurtigt ville finde tyvene og værket igen. Tyveriet skete 1. januar, og 10. januar gik politiet offentligt ud og efterlyste tyvene.
– Når politiet henvender sig offentligt, må det være fordi, de ikke har opklaret sagen. Jeg tvivler på, at de finder det (værket, red.), siger Marco Evaristti.
Rolex-gate
Det værk, Marco Evaristti taler om, hedder Rolexgate. Det er Trapholt, der ejer det, og det blev skabt af Marco Evaristti tilbage i 2006.
Værket består af 2,3 kilo kilo, og Marco Evaristti fortæller Kendte.dk, at størstedelen af guldet er købt i Østrig af en samler, der solgte alverdens genstande fra Anden Verdenskrig. Blandt de genstande var der tænder, angiveligt fjernet fra jøder, der blev henrettet i Auschwitz-koncentrationslejren under Anden Verdenskrig.
– Det var ude på landet, en mærkelig forretning der solgte relikvier fra Anden Verdenskrig. Jeg fik lov til at købe tænderne, siger Marco Evaristti.
Mormors guldtænder
Resten af guldet er købt i Israel, og Marco Evaristti har derudover blandet guld i værket fra tænder, der kom fra hans egen mormor, deraf endnu en årsag til, at Marco er så chokeret, som han er.
– Tre af hendes guldtænder er med i skulpturen. Det er et værk, jeg ikke kan skabe igen, og det er enormt trist at vide, at der er nogen, der har stjålet værket, siger Marco Evaristti til Kendte.dk.
Rolexgate forestiller indgangspartiet til Auschwitz-Birkenau i Polen. Et tog på skinner kører ind i lejren, og hvor bygningen er af guld, er toget af hvidguld, og værket består derudover af diamanter og et Rolex-ur fra 1941.
– Det blev lavet i Schweiz, og værket hedder Rolexgate for at fortælle, at der ikke fandtes neutralitet fra Schweiz’s side. Var de neutrale, havde de ikke købt guld af Hitler, siger Marco Evaristti, der er sikker på, at guldet til uret blev købt i Tyskland under Anden Verdenskrig.
Værket er dybt personligt for ham grundet den familiehistorie, der er blandet ind i det.
– Jeg er jøde, og min mor var jøde. Hensigten med værket var at gøre mennesker bevidste om, at der findes rædselsfulde momenter i vores livshistorie. Jeg ville vise skønhed i værket med guld og diamanter, og jeg ville vise grusomheden fra Anden Verdenskrig, siger Marco Evaristti.
Hvem stjæler sådan noget?
Marco Evaristti fortæller, at han ikke må udtale sig om, hvad værket er værd, hverken i råmaterialer, eller hvad Trapholt købte det for i sin tid.
Han tror ikke, at det er sjålet med henblik på at blive solgt. Han tror heller ikke, at en rig kunstsamler har bestilt tyveriet hos professionelle.
– Hvem ville have inetresse i at eje et værk, der aldrig kan vises frem? Så skal man jo være syg i hovedet, siger han.
Han mener selv, at det eneste, tyvene kan have tænkt på, er at skille værket ad, smelte guldet og sælge guld og diamenter videre.
Men han håber det ikke.
– Jeg kan sagtens lave værket igen med guld og diamanter, siger Marco Evaristti. Men han kan aldrig blande det samme guld i værket igen med den historie, han prøvede at fortælle, da han købte glasset med tænder i Østrig i 2006.