Mærsk får historisk eneret på en farve
Det er blot anden gang i dansk historie, at noget sådant sker.
Overvejer du at male dit hus, og har du altid haft et godt øje til den lyseblå farve, Mærsk er kendt for verden over? Så må dette siges at være dagens mest uheldige historie for dig, for den farve ejer Mærsk.
Patent- og Varemærkestyrelsen skriver i en pressemeddelelse, at Mærsk har fået tilladelse til at kalde farven for virksomhedens, og det betyder, at Mærsk med lov i hånd kan komme efter virksomheder, der bruger lige netop Mærsk-farven, som var den deres.
Grundfos kom først
Det er blot anden gang i historien, at en virksomhed på den måde får eneret på en farve. Pumpevirksomheden Grundfos var den første virksomhed, der fik æren, og det betyder, at den særegne røde farve, Grundfos-pumper har, faktisk er virksomhedens egen.
Da antallet af farver faktisk er begrænset, er det ikke hverdagskost, at virksomheder på den måde for ret til at være ene om en hel farve, og det ses blandt andet tydeligt i kraft af, at der kun er to virksomheder i Danmark, der har fået tilladelse til noget sådant.
”Det er bemærkelsesværdigt. Én ting at få beskyttet et logo, et navn eller en lyd, men at få beskyttet en farve, er inden for varemærker noget af det sværeste at få registreret. Der er en række kriterier, som et selskab skal kunne bevise, at de opfylder,” siger chef for design og varemærker i Patent- og Varemærkestyrelsen Hannah Holm Olsen, i pressemeddelelsen.
Kunderne forbinder farven med Mærsk
Beslutningen betyder altså, at Mærsk fremover kan forhindre andre erhvervsdrivende i at anvende den lyseblå farve i markedsføring, og virksomheden fremlagde i øvrigt også godt 30 sider med dokumentation i ansøgningen om at få eneret på farven.
Patent- og Varemærkestyrelsen skriver i pressemeddelelsen, at det er en betingelse, at en farve skal have et særpræg, hvis en virksomhed skal gøre sig håb om at få ejerskab over den.
Det skal altså være sådan, at farven emmer af virksomheden, og ifølge Patent- og Varemærkestyrelsen kunne Mærsk dokumentere, at 84% af respondenterne i deres kundekreds forbinder den lyseblå farve med Mærsk og virksomhedens serviceydelser.
Nyheden vækker, selvfølgelig, glæde hos virksomheden selv, Mærsk.
– Vi hører ofte historier om, at danskere føler sig hjemme, når de ser en container med Mærsks hvide stjerne på lyseblå baggrund i udlandet. Selvom A.P. Møller – Mærsk er stor i den danske bevidsthed, er vi knapt så store i et internationalt perspektiv. Derfor er det vigtigt at få registreret vores egen farve. Nu står vi bedre rustet i eventuelle retssager, hvor andre selskaber i samme branche forsøger udnytte vores farve, som vi jo har bevist, at vores kunder forbinder med Mærsk, siger Henning Morgen, som er historiker hos Mærsk, til DR Nyheder.