Marys kamp fortsætter

Kronprinsesse Mary og Maryfonden går igen til kamp mod mobningen i folkeskolen. Denne gang med noget helt nyt i værktøjskassen.

Kronprinsesse Mary og Mary Fonden tager i samarbejde med Børns Vilkår og Red Barnet endnu en gang kampen op mod mobning. KLIK VIDERE OG SE FLERE BILLEDER. Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Kronprinsesse Mary og Mary Fonden tager i samarbejde med Børns Vilkår og Red Barnet endnu en gang kampen op mod mobning. KLIK VIDERE OG SE FLERE BILLEDER. Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Offentliggjort Sidst opdateret

Kronprinsesse Mary har i mange år haft stor interesse for børn, der bliver mobbet, herunder også hvordan man sikrer, at færre bliver det.

Endnu en gang er Mary Fonden en del af et nyt projekt, der skal bruges af folkeskoler, som forhåbentlig sørger for, at skolerne bliver endnu bedre til at spotte, men også stoppe mobningen.

Artiklen fortsætter efter videoen

I samarbejde med Red Barnet og Børns Vilkår rulles skoletrivselsprogrammet Skolestyrken ud, skriver Mary Fonden i en pressemeddelelse.

Støtter folkeskolerne

Der er stadig alt for mange børn, der ikke trives i skolen. I den seneste nationale trivselsmåling har mindst to til tre elever  i 4. til 9. klasse oplevet mobning.

Samtidig peger trivselsmålingen også, at der også er mange andre former for mistrivsel herunder ensomhed, dalende skoleglæde og lignende.

Netop det er også baggrunden for, at Mary Fonden, Red Barnet og Børns Vilkår er gået sammen om at lave skoletrivselsprogrammet Skolestyrken, der, som det første i Danmark, henvender sig til alle klassetrin i folkeskolen.

Meningen er, at det skal fremme trivsel og være en hjælp til at håndtere mobning.

– Mobning og mistrivsel i skoletiden har uhyggeligt store konsekvenser og kan ende med at påvirke hele barndommen og trække spor langt ind i voksenlivet. Og det er ikke noget, de enkelte lærere eller klasseteams kan løse selv, selvom vi ved, de gerne vil og arbejder hårdt for det. Det, der er brug for, er en målrettet og vedvarende indsats, der involverer alle i og omkring skolen. Og det er netop det, Skolestyrken støtter skolerne i at udvikle, siger Red Barnets generalsekretær, Johanne Schmidt-Nielsen.

Mangler viden

Skolestyrken, der allerede er rullet ud på 16 folkeskoler, skal ikke bare ses som en hjælp for børnene, men også for læreren, der skal håndtere problemerne.

En ny undersøgelse som Epinion har udarbejdet for Undervisningsministeriet viser nemlig, at 30 procent af folkeskolerne mangler viden om at forebygge og stoppe mobning.

– Mobning er komplekst at håndtere, og desværre ender det ofte stadig med, at sorteper ender hos det enkelte barn, selvom de fleste godt ved, at mobning og mange andre mistrivsels-problematikker bunder i en uhensigtsmæssig kultur i klassen eller på skolen. Derfor er det et vigtigt omdrejningspunkt i Skolestyrken at styrke skolernes og medarbejderes blik for de sociale mekanismer og at hjælpe dem til at handle rigtigt og hurtigt, når de ser et barn i mistrivsel, udtaler direktør i Børns Vilkår Rasmus Kjeldahl.

Skolestyrken omfatter ikke kun elever og lærere, men er målrettet alle, der har sin daglige gang på en folkeskole.

Programmet tilbyder uddannelse i og konkrete værktøjer til at fremme trivsel og forebygge og håndtere mobning – også som en del af undervisningen.

Meget erfaring

Mobning er noget, som kronprinsesse Mary og Mary Fonden har haft særligt fokus på, og det er da også erfaringer fra det fire-årige projekt Alliancen mod mobning, der blandt andet danner grundlag for det nye skoletrivselsprogram.

– I Alliancen mod mobning tror vi på, at vi – i samarbejde med skolerne – har større chance for at bekæmpe mobning og skabe trivsel blandt børn på de danske skoler, hvis vi gør det sammen. Vi har brugt vores erfaringer og de kompetencer, vi hver især har, til at skabe nogle værktøjer, der er endnu bedre end dem, vi kunne have udviklet hver for sig, forklarer direktør i Mary Fonden Helle Østergaard.

Programmet bygger på dansk og international forskning, der viser, at antimobbeindsatser, der involverer alle på og omkring skolen, og som arbejder på flere niveauer samtidig, er de mest succesfulde.

Udviklingen af Skolestyrken er finansieret af bevillinger fra Ole Kirk’s Fond, TrygFonden, A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal samt Mary Fonden.

Fra skoleåret 2021/ 2022 kan nye skoler udover de 16, der allerede er en del af programmet, deltage.

Powered by Labrador CMS