Megainterview med dansk instruktør af Hollywood-film: “Jeg vil gerne provokere lidt”
Michael Noer har instrueret sin første Hollywood-film, men det var ikke penge eller prestige, der tændte ham.
Mens nogle går målrettet efter en international karriere i filmbranchen, har det aldrig været en decideret drøm for instruktøren Michael Noer at arbejde i udlandet.
Alligevel kan han nu skrive en Hollywood-film på cv’et, for i slutningen af august får genfortolkningen af dramaet “Papillon” med Charlie Hunnam og Rami Malek premiere, og her er det den esbjergensiske instruktør, der står bag.
Filmen, der første gang blev indspillet i 1973, havde dengang Steve McQueen og Dustin Hoffman i hovedrollerne som livstidsdømte fanger, der afsoner deres straffe i Fransk Guyana på den caribiske kyst.
Michael Noer erkender, at han er inde og røre ved arvesølvet, og det kan skabe reaktioner.
– På teaterscenen er der ikke noget galt med, at man for eksempel sætter Shakespeare op igen og igen, men når det kommer til film, kan folk finde det helt blasfemisk, at man laver en genindspilning, fortæller Michael Noer.
– Og der er “Papillon” en film, som mange har et nærmest religiøst forhold til, siger han.
Selvbiografisk fortælling
Filmen er baseret på de biografiske bøger “Papillon” og “Banco” af Henri Charrière, der sad fængslet fra 1933-1941, hvor han flygtede med en medfanges hjælp.
– For mig handlede det egentlig ikke om at lave et remake af filmen fra 1973, men om at genbesøge bøgerne og fortolke dem, forklarer Michael Noer.
Som barn så han den originale film, og da forhandlingerne om, hvorvidt han skulle instruere nyfortolkningen, var i fuld gang, genså han den på et fly på vej til USA.
– Da jeg så den igen, syntes jeg heldigvis, den var enormt støvet og kedelig. Det kan jeg godt gøre bedre, tænkte jeg, siger Michael Noer og griner.
Det mente producenterne bag “Papillon” også, og det endte med, at den danske instruktør og de amerikanske filmfolk skrev kontrakt.
Valgte projektet til
Men for Michael Noer var det ikke et spørgsmål om at blive valgt. Det var lige så meget et spørgsmål om selv at vælge.
– Det fungerer nærmest ligesom et gameshow, når de skal finde en instruktør, hvor der er forskellige prøver undervejs, men jeg brugte det til at finde ud af, om jeg egentlig selv havde lyst til at tage opgaven i stedet for bare at halse rundt med tungen ude af munden, siger Michael Noer.
– Jeg syntes jo, at de nærmest var lige så meget til jobsamtale hos mig, som jeg var hos dem. Det var ikke min drøm at lave en Hollywood-film, men det var min drøm at lave en god film, forklarer han.
Det, der tiltrak ham i sidste ende, var hverken lønchecken eller prestigen.
– Det her er min fjerde spillefilm, og jeg kunne mærke, at jeg har smidt jomfruhinden nok til, at jeg som kunstner også synes, at det er spændende at lave noget, der er lidt frækt. Det er jo ret provokerende at gå ind og lave om på noget, folk har et forhold til, og som mange mener, man skal lade være.
– Det var der en attraktion i, for hvis man endelig skulle tage til Hollywood og gå så meget igennem med blod, sved og tårer og fraværet hjemmefra, så skal man også overveje, om det er det værd, siger han.
“Dansk” er et godt stempel
At Michael Noer i første omgang blev taget i betragtning til opgaven, mener han, skyldes, at manges øjne hviler på Danmark i øjeblikket.
Med tv-serier som “Broen” og “Borgen”, der har haft stor international succes,og film som Tobias Lindholms “Krigen”, Martin Zandvliets “Under Sandet” og Susanne Biers “Hævnen”, der alle har været oscarnominerede, skiller Danmark sig ud.
– Der er så ekstremt stor fokus på dansk film, og så kan man jo godt undre sig over, at det er på tale, at vi skal spare på kulturen. Når man rejser rundt, er det vores film og tv, folk husker Danmark for og ikke vores bacon, siger han.
Alligevel kom det bag på ham, at filmens store stjerne, Charlie Hunnam, der blandt andet er kendt fra den populære serie “Sons of Anarchy”, allerede var bekendt med den danske instruktørs arbejde, da de første gang mødtes.
– I starten tror man jo, det er løgn, når man møder de her skuespillere, og de rent faktisk har set det, man har lavet, siger han.
– Men Charlie Hunnam havde set “Nordvest” i London. Det var ikke, fordi det var den vildeste kioskbasker derovre, så ud af de der par tusinde billetter, vi solgte derovre, var to af dem i hvert fald gået til Charlie og hans ven, fortæller Michael Noer.
Filmen, der var Michael Noers anden spillefilm, havde premiere i 2013.
– Man sidder og tænker, at det er en film, der er lavet for ingenting, men de tror jo, at det er meningen, at det skal se sådan ud, som en skrabet version af Jason Bourne og så med håndholdt kamera, siger Michael Noer.
– Men det er jo, fordi vi har travlt, fordi vi ikke har råd til at filme i længere tid. Og det må man jo prøve at bruge som en æstetik. At vi kan det, skal vi være stolte af, siger instruktøren.
“Papillon” fik premiere 23. august.