Så langt gik instruktør for at score Jesper Christensen
Michael Noer skrev manuskriptet til "Før Frosten" med den danske skuespiller Jesper Christensen i tankerne.
Da instruktøren Michael Noer sammen med Jesper Fink begyndte at skrive manuskriptet til filmen “Før Frosten”, var det med en helt særlig skuespiller i tankerne.
Rollen som bonden Jens, der gifter sin datter væk til en fremmed mand for at overleve i 1850’ernes sult og elendighed, skulle Jesper Christensen spille.
Han vidste det bare ikke endnu.
– Ligesom alle andre danskere, så har jeg altid beundret Jesper Christensen, fortæller Michael Noer.
– Men man kan ikke lande en aftale med en skuespiller, før man har manuskriptet, så man sætter alt på ét kort. Vi skrev simpelthen filmen til ham, siger instruktøren.
Jesper kunne godt lide brevet
Det var dog ikke uden nerver, at han endelig kunne præsentere den populære danske skuespiller for manuskriptet.
Faktisk føltes det lidt som at bejle til en potentiel kæreste.
– Det er klichéen af en forelskelse, for man sidder jo nærmest og skriver et langt kærestebrev, når man skriver sådan et manuskript, hvor man har en bestemt skuespiller i tankerne.
– Når man så skal aflevere det, så går man i bad og tager pænt tøj på og kommer til tiden, og så går man op i baren og håber, at han eller hun er lidt småberuset, siger Michael Noer og griner.
Det alenlange kærestebrev i form af manuskriptet til “Før Frosten” blev heldigvis taget godt imod.
Jesper Christensen ville gerne indlede et forhold.
– Jeg røg på filmen på grund af historien. Jeg syntes, det var et fedt plot og sådan en god historie, hvor man hele tiden tænker, “hvad vil han nu gøre?”, siger Jesper Christensen.
Hvad med børnene?
Selv om filmen foregår i 1850’erne, mener han, at det er en fortælling, der stadig er relevant i dag.
– Jeg har selv børn, og selv om de er blevet voksne – min datter er lige fyldt 40 år – så synes jeg, at jeg stadig bruger en stor del af mine vågne timer på at tænke på, hvordan det går dem, og om der er noget, jeg har gjort forkert, eller om der er noget, jeg kan stille op for at gøre tingene nemmere for dem. Det tager meget plads i ens liv, siger skuespilleren.
– I “Før Frosten” har Jens tre børn, der er afhængige af ham og sulter. Derfor har han min store sympati og interesse, siger Jesper Christensen.
Han mener, at filmens historie om de valg, Jens tager på sin datters vegne for at skærme familien fra elendighed og katastrofer, kunne være alle forældres historie.
Konflikerne er ens
Det var netop Michael Noers tanke med manuskriptet. Filmens far-datter-forhold bygger nemlig på hans egne erfaringer som forælder – om end med problemer i en lidt anden skala.
– På en eller anden banal måde, så er det jo nogle af de samme konflikter, jeg selv har med min fireårige datter, Coco, når hun ikke vil have flyverdragt på.
– Det er nok hendes og mit forhold, der har været den største inspiration – ikke til, hvordan historien skulle skrives, for det har været research – men mere i det, at der ikke er nogen onde hensigter i de valg, jeg træffer for hende, siger instruktøren.
– Som Sting siger: “The russians love their children too”. Det glemmer vi nogle gange. Og jeg tror virkelig, Jens elsker sin datter, ligesom jeg elsker Coco, og jeg har da også dårlig samvittighed nogle gange, når jeg er nødt til at presse hende ned i den flyverdragt, selv om det er for hendes eget bedste, siger han.
Autentiske dramaer
Michael Noer er uddannet dokumentarist og er i flere af sine tidligere spillefilm gået meget autentisk til værks. For eksempel var mange af dem, der spiller indsatte i fængselsfilmen “R”, tidligere straffede forbrydere, der kunne give et ægte billede af miljøet i arresten.
Med filmen “Nordvest” brugte instruktøren lang tid på at tale med unge fra området med erfaringer fra bandemiljøet, før han gik i gang med at optage.
Men det var – som Michael Noer siger med et glimt i øjet – svært at støve nogle op fra 1850’erne, der kunne give den autenticitet i “Før Frosten”, så han gjorde det næstbedste: allierede sig med “Bonderøven”, Frank Erichsen, der er kendt fra DR’s populære programmer af samme navn, og med seniorforsker fra Nationalmuseet Mikkel Venborg Pedersen.
Sammen har de givet et billede af, hvor brutalt livet var for de fattige bønder i 1850’erne, så det kunne blive så autentisk som muligt.
Det fik Jesper Christensen at føle.
– Det var en rolle, der krævede, at jeg var villig til at fryse ad helvede til og sove rædselsfuldt og blive mørbanket. Det var fysisk hårdt, det var det for alle, men jo ældre man bliver, jo hårdere bider det.
– Man kan se dampen stå ud af munden på os i rigtig mange scener. Jeg kan love dig for, at vi frøs. Vi gik rundt på skideglatte brosten og var ved at brække anklerne hele tiden eller sad fast i mudderet med mærkelige træsko på, siger skuespilleren.
Første samarbejde
Det er første gang, Jesper Christensen har arbejdet sammen med Michael Noer, men han adskiller sig fra mange af de andre instruktører, den garvede skuespiller tidligere har filmet med.
– Jeg synes, Michael er meget modig. Han har ikke en eller anden falsk autoritet, han skal stå og forsvare. Man kan hive bukserne af ham foran hele holdet og sige til ham, at man synes, at en scene er håbløs og skal laves om, det tager han helt roligt.
Det er unikt, mener skuespilleren.
– Verden er fuld af instruktører, der er så bange for at miste deres autoritet, så hvis man kritiserer eller går imod dem eller stiller spørgsmålstegn, så bliver der virkelig dårlig stemning. Så man bliver meget glad for sådan nogle som Michael, der bruger det som en løftestang, og som synes, det er interessant. Det er pænt usædvanligt og virkelig rart at arbejde med, siger Jesper Christensen.
“Før Frosten”fik premiere den 10. januar.