Søren Rasted: Sådan har musikbranchen ændret sig

Succes i udlandet er blevet sværere, mener Søren Rasted, som selv oplevede at toppe hitlisterne med Aqua.

Ifølge Søren Rasted er det sværere at slå igennem som musiker i dag, fordi musikbranchen har ændret sig. Foto: Scanpix/Jens Nørgaard Larsen
Offentliggjort Sidst opdateret

Det er blevet sværere at blive en verdensstjerne i musikbranchen.

Sådan lyder det fra en af de vigtigste mænd i den danske musikbranche, Søren Rasted, der i 90’erne havde stor succes med Aqua.

– Man skal kæmpe lidt mere for det. Det er sværere at få verdenssucces i dag, end det var engang. Pladeselskaberne har ikke de samme penge mere, fortæller han.

Der er ikke så mange penge til én artist

Det handler ifølge Søren Rasted simpelthen om, at musikbranchen ikke længere har råd til at kaste alle deres penge efter én enkelt artist i et forsøg på at gøre denne ene artist til en verdenssucces.

Blandt andet fordi fans ikke længere bruger penge på for eksempel album.

– Før i tiden var man meget mere loyal overfor en artist. Man brugte penge på at købe ting med den artist, som man godt kunne lide. Der er en helt anden illoyalitet i dag, lyder det fra Søren Rasted.

Han oplever dog, at der selvfølgelig stadig er folk, der er fans af gamle artister som eksempelvis Bruce Springsteen eller Coldplay, men som ny stjernespire er det sværere at komme frem og få skabt en solid fanskare.

– Der er simpelthen bare ikke penge til at skabe de helt store verdenssucceser, som man gjorde det i 90’erne, siger han.

Udover succesen med bandet Aqua har han i den senere tid toppet hitlisterne med duoen Hej Matematik.

/ritzau/FOKUS

Powered by Labrador CMS