Susanne Bier: - Der skal være en vis nervøsitet
Den kendte danske instruktør står bag Netflix-serien 'The Perfect Couple' med Nicole Kidman i front
For seks år siden lagde Susanne Bier Netflix ned med den postapokalyptiske thrillersucces "Birdbox".
Nu er den danske mesterinstruktør tilbage hos streaminggiganten. Efter den store strejke, som sidste år lammede Hollywood, kan hendes nye serie, "The Perfect Couple", endelig få premiere.
Og der er blevet løbet stærkt, især sommeren over, for at serien står skarpt fra 5. september, hvor samtlige seks afsnit lanceres.
Nødt til
- Hver eneste dag har der været adskillige samtaler, selv hvis jeg har været hjemme, med ting, som jeg bliver nødt til at tage mig af, siger Susanne Bier og fortsætter:
- Så længe sådan noget kører, er det bare svært rigtig at holde ferie. Men det vil være løgn at sige, at jeg ikke kan lide det.
"The Perfect Couple" er baseret på en krimi af den amerikanske forfatter Elin Hilderbrand og udspiller sig op til et profileret bryllup på Nantucket - en lille ø ved den nordøstamerikanske kyst.
Men kort inden skyller et lig op på stranden, og hvad der skulle have været festligheder, ender i en stor efterforskning, hvor alle er under mistanke.
Sagde først nej
Egentlig sagde Susanne Bier nej til at instruere filmatiseringen.
År forinden havde hun lavet en anden såkaldt whodunit-serie, "The Undoing" med Nicole Kidman, Hugh Grant, Donald Sutherland og danske Sofie Gråbøl, og ville gerne kaste sig over noget andet end tv.
Men der var alligevel et anderledes take i "The Perfect Couple", der pirrede den erfarne instruktør.
- Jeg havde ikke rigtig prøvet at lave noget på engelsk, hvor man også måtte grine. Jeg har svært ved at lave ting, jeg har lavet før. Der er nødt til at være et eller andet i det, hvor jeg tænker: "Uh, det ved jeg sgu ikke lige... Det skal jeg lige se, om jeg kan finde ud af", fortæller Susanne Bier.
Kan godt lide udfordringer
- Der skal være en vis usikkerhed i mig. Der skal være en vis nervøsitet, for at jeg synes, det er sjovt. Det betyder stadig, at man godt kan tage fejl - jeg har også taget fejl flere gange i min karriere - men jeg kan godt lide udfordringen i, at man ikke er 100 procent sikker.
- Nicole havde også en fest med det, indskyder den 64-årige filmskaber.
- Det er lang tid siden, hun har haft en rolle, som også har komiske elementer i sig.
Nicole, som Susanne Bier nævner, er ingen ringere end Nicole Kidman. Hun spiller familiens matriark, der ihærdigt kæmper for at opretholde den edderdyre facade, mens at efterforskningen ripper op i alle de intriger, som ellers er forsøgt fortiet.
Mest set serie
Susanne Bier havde også den Oscar-belønnede superstjerne i hovedrollen i førnævnte "The Undoing", som i øvrigt blev den mest sete serie på streamingtjenesten HBO i 2020.
- Der er en supergod forståelse imellem os, og så er hun jo bare en fantastisk skuespiller, fuldstændig frygtløs, understreger Susanne Bier.
- Nicole har nul forfængelighed og er på den vildeste måde uinteresseret i, hvordan hun ser ud. Det er vildt, at man kan være så smuk og samtidig så ligeglad med, hvordan man ser ud. Hvis rollen krævede, at hun skulle ligne en brun papirpose, ville hun gøre det, lyder det fra den danske storyteller.
Enormt smart og klog
- Hun er en stor kunstner, som har et enormt behov for at være kreativ og et enormt behov for at udtrykke sig. Hun er enormt smart og klog. Og så er hun irriterende høj og irriterende flot. Men jeg vil virkelig sige, at det var en kæmpe oplevelse med alle skuespillerne her.
På den stjernespækkede rolleliste finder man foruden Nicole Kidman også Liev Schreiber, Ewe Hewson og Dakota Fanning.
Og der var ingen fine fornemmelser eller forudindtagethed.
De kom med en pulje af input, som Susanne Bier bare kunne mæske sig i.
Elsker at blive overrasket
- Hvis man har en meget stor klarhed over for skelettet i historien, så er det også enormt nemt at bruge andres kreativitet - og jeg elsker at blive overrasket, siger Susanne Bier.
- Jeg synes ikke, det er sjovt at stå op klokken 04 hver morgen. Altså, jeg hader det! Men når der hver eneste dag opstår et eller andet megaoverraskende, sjovt, spændende eller kreativt øjeblik, tænker man bare: Yes! Det er derfor, jeg gør det.
- Så har jeg så glemt det igen en time efter - klokken 04 næste morgen har jeg i hvert fald.
Men uret bliver sat igen og igen.
- Det er svært at komme ud af, når man nu har skrevet kontrakt med Netflix. Jeg tror ikke, man kan sige: "Jeg kommer ikke i dag", siger Susanne Bier.
Første film i Hollywood
Spoler vi tiden tilbage, er det 17 år siden, at Susanne Bier instruerede sin første film i Hollywood, dramaet "Things We Lost In The Fire". Allerede dengang havde hun skuespillere af højeste karat på rollelisten i skikkelse af Halle Berry og Benicio del Toro.
Susanne Bier har været en del af dansk film siden begyndelsen af 90'erne. Hun fik sit helt store gennembrud med "Den eneste ene" i 1999. Herefter fulgte tre store dramaer, "Elsker dig for evigt", "Brødre" og "Efter brylluppet", inden den amerikanske spillefilmsdebut i 2007.
Hun vendte hjem til dansk film igen og lavede "Hævnen", der katapulterede hende tilbage over Atlanten, hvor hun kunne hente en Oscar blandt de fornemmeste af de mange flotte filmpriser, hun fik for dramaet.
Herefter kom to andre danske film, "Den skaldede frisør" og "En chance til". Men siden har hun udelukkende arbejdet internationalt.
Gjorde hende flyvende
Filmatiseringen af John le Carrés spionroman "Natportieren" gav hende en Emmy, og førnævnte "Birdbox" gjorde hende flyvende, da den blev den mest sete film på Netflix i 2019.
Nu rammer hendes perfekte par streaminggiganten.
- Jeg håber, at publikum kommer til at blive vilde med den, også, siger hun - en anelse ængsteligt uden egentlig at være det.
Susanne Bier ved, at potentialet er der. Hun er komplet kompromisløs i sit arbejde og helmer ikke, før det er perfekt.
Samme flyvehøjde
Men alligevel er det svært for hende at forholde sig til, om "The Perfect Couple" får samme flyvehøjde som "Birdbox" på streaminggiganten.
- Spørg mig om to uger. Jeg tror lige, jeg skal have premieren overstået. Så kan jeg ikke gøre mere, siger hun.
- Jeg skal lige have moslet mig ned i den der stramme kjole, de høje sko og øreringene - det er også en del af arbejdet - og så tror jeg, jeg kan give slip.
Det er ikke, fordi der skal gøres plads til noget andet. Faktisk ved Susanne Bier endnu ikke, hvad hun kaster sig over næste gang.
Alt, hvad der hidtil er landet hos hende, har hun sagt nej til.
- Jeg har bare ikke fundet noget - og så har jeg måske egentlig også haft lyst til ikke nødvendigvis at vide, hvad det skulle være. Måske fordi jeg prøver at undervise mig selv i at have det lidt sjovt, når et projekt endelig er færdigt, funderer hun.
Lærer af fiaskoerne
- Jeg har en eller anden weird form for selvdisciplin: "Lad være med at kage rundt i dig selv", og så tillader jeg ikke mig selv at have en fest med at være blevet færdig.
- Det tror jeg godt, jeg kunne gøre lidt mere af - uden at blive korrumperet. Det er vel en eller anden nervøsitet for at blive korrumperet, er det ikke? Jeg tror, at succes korrumperer mere. Men det er meget, meget sjovere at have succes end fiasko, selv om man lærer mere af dem.