Udenlandsk forbrugertilsyn anklager Fie Laursen
Det norske forbrugertilsyn har kritiseret den danske influencer Fie Laursen, efter hun har udlovet en kosmetisk operation i en konkurrence.
Fie Laursen er endnu en gang kommet i modvind. Denne gang er det dog ikke i det danske farvand.
Det norske forbrugertilsyn mener, at den danske influencer har brudt tilsynets bestemmelser omkring reklame på Instagram med en konkurrence, hvor hendes følgere kunne vinde en valgfri kosmetisk operation. Det skriver Nrk.
Artiklen fortsætter efter videoen
Fie Laursen bryder loven
Grunden til, at det norske forbrugertilsyn er gået ind i sagen, er fordi Fie Laursen den seneste tid har ytret, at hun sagtens kunne finde på at flytte til Norge. For nylig har hun besøgt landet tre gange.
Det er under de besøg, at forbrugertilsynet har fået øjnene op for den danske influencers Instagram- og YouTube-konto, da de mener, at hendes indhold også har haft intention om at ramme norske unge.
– Vi har vurderet det op imod reglerne i markedsføringsloven om uetisk reklame overfor børn og har konkluderet, at denne bestemmelse er brudt, lyder det fra afdelingsdirektør i det norske forbrugertilsyn Tonje Skjelbostrand.
Hun uddyber, at Fie Laursen reklamerer for grove, indgribende behandlinger, som ikke kan laves om, uden at fortælle om de potentielle risici, der er ved behandlingerne.
Ligeså normalt som frokost
Det norske forbrugertilsyn har sendt Fie Laursen et brev om bruddet på markedsføringsloven.
Hun har til kritikken svaret, at det er meget normalt at lave indslag om kosmetiske indgreb i Danmark. Hun sammenligner det med at lægge billeder af sin frokost op på et socialt medie.
Den danske influencer mener desuden, at hun ikke er omfattet af de skrappere norske regler på området, fordi hun fortsat er bosat i Danmark.
Fie Laursen har selv fået foretaget flere kosmetiske operationer og ifølge hendes Instagram er hun ambassadør for en virksomhed, der tilbyder kosmetiske indgreb.