Fisketorvet blæser til kamp mod den truende nethandel

Fisketorvet ruster sig til den stigende konkurrence fra e-handel. Foto: Colourbox.com (Modelfoto).
Udgivet Opdateret

Butikscentrene ruster sig til den stigende konkurrence fra e-handel, hvor store, internationale spillere som børsaktuelle Zalando buldrer frem. Senest har Rødovre Centrum annoceret endnu en udvidelse, Field’s i Ørestad udbygger med biografcenter, og fra Fisketorvets ejer, Unibail-Rodamco, meldes der offensivt ud: Butikscenteret i Sydhavn skal være Danmarks førende butikscenter med internationalt niveau.

»Med vores nye strategi skal vi møde konkurrencen fra e-handel. Vi spurgte os selv, hvorfor kunderne skal gå ind i et butikscenter, når de kan sidde hjemme i sofaen og få det hele på internettet,« siger Lars-Åke Tollemark, som de seneste fire år har været direktør for den nordiske del af ejendomsvirksomheden med tilstedeværelse i 12 lande.

Unibail-Romamco er Europas største børsnoterede ejendomsvirksomhed med speciale i kommercielle ejendomme og har aktiver for 32 milliarder euro, svarende til over 238 milliarder kroner.

Selskabet har på det seneste solgt flere mindre aktiver fra i Europa for at intensivere indsatsen i de store butikscentre, blandt andre Fisketorvet, hvor der er investeret 350 millioner kroner i en indsats, der skal gøre centret til Danmarks førende inden for fem år.

Kunderne skal hænge ud

Nu er Fisketorvet halvvejs mod målet, og mange små forandringer har gjort centret til et sted, hvor kunderne kan »hænge ud«. Der er blandt andet sofaarrangementer rundt omkring i centret, hvor kunderne kan lade telefoner op og slappe af; der er dufte ved indgangen, nye toiletter og musik.

»Vi er ikke i mål endnu, men vi er på vej. Vi har ikke travlt, for vi er gået ind i det her med et langsigtet mål. I Danmark er det vigtigt at være langsigtet på grund af lejeloven, og det kræver tålmodighed,« siger Lars-Åke Tolle-mark og tilføjer til spørgsmålet om, hvor tålmodig han er:

»Vi er tålmodige nok til at vente på den rigtig gode aftale.«

Men indretning er én ting, butikkerne en anden. Fisketorvet har haft svært ved at tiltrække den helt store, internationale spiller, men ifølge Lars-Åke Tollemark er en afgørende aftale tæt på at være på plads; en butikskæde som Fisketorvet har været i forhandling med i halvandet år.

»Vi forhandler med en stor, international spiller, som vi håber at kunne lukke en aftale med om kort tid. Det bliver en game changer og er en vigtig del af vores strategi om at få en velkendt, international butik ind. Når vi har den aftale på plads, bliver vi mere rolige. Det vil tiltrække andre,« fortæller han.

Der er gjort plads til Fisketorvets nye butik på første sal, og ifølge Lars-Åke Tollemark kommer butikken til at optage »flere tusinde kvadratmeter«. Men det bliver hverken Gucci eller Burberry, der flytter ind over for Baresso, som flytter placering for at ligge over for den nye butik. Der er nemlig ingen penge i luksus.

Ikke et center for de rige

»Vi er ikke et butikscenter for rige mennesker. Vi handler ikke med luksusvarer. Det er ikke interessant for os, for det er ikke profitabelt – det er det ikke i nogen butikscentre i Europa,« siger Lars-Åke Tollemark.

Fisketorvet har blandt andet kæder som Peak Performance, Levi’s og H&M i hus, og den nye butik kommer til at ligge i samme segment. Planen er at blive det førende butikscenter i Danmark.

»Vi er meget fast besluttet på at blive et internationalt butikscenter i Danmark, for der er ingen andre, når man ser på markedet. Men det kræver, at vi får kunderne overbevist om, at vi er blevet væsentligt bedre end for fire-fem år siden, hvor Fisketorvet så ret dårligt ud,« siger Lars-Åke Tollemark og til- føjer, at udviklingen i Fisketorvet er en del af en større strategi om at opgradere alle Unibail-Romancos 83 butikscentre rundt omkring i Europa.

Powered by Labrador CMS