Hypet tv-serie om de adelige bidrager med milliarder
Netflix har lavet beregninger, der ifølge selskabet viser, at "Bridgerton" har skabt stor økonomisk vækst
Dramaserien "Bridgerton" har i løbet af fem år skabt en vækst i den britiske økonomi på 275 millioner pund, hvilket svarer til 2,44 milliarder kroner.
Det viser en opgørelse, som streamingtjenesten bag serien, Netflix, står bag, og som er udarbejdet på baggrund af både direkte og indirekte forbrug, som serien har ført til.
Ifølge selskabet har den populære serie i løbet af de fem år medført en øget indtjening for i alt 5000 lokale forretninger.
Det er også i form af produkter eller ydelser, som er blevet indkøbt til produktionen af serien.
Torsdag havde den anden halvdel af tredje sæson af serien premiere.
Den er produceret af det amerikanske produktionsselskab Shondaland til Netflix.
Fejres fredag
Serien bliver fredag fejret i forbindelse med åbningen af børsen i London.
Her deltager Shondalands direktør, Shonda Rhimes.
- Bridgerton-universet har en særlig kulturel plads, den vækker genklang hos både unge og ældre, den åbner for samtaler, starter trends og påvirker alt fra babynavne til bryllupper, lyder det fra direktøren.
Beregningerne af seriens økonomiske indflydelse omfatter ikke ting som arrangementer og aktiviteter, der afholdes med Bridgerton-tema, såkaldt Bridgerton-turisme i London og Bath, hvor serien er filmet, eller butikker, som sælge produkter inspireret af serien.
- Serien har haft en kolossal indflydelse på den britiske økonomi og har skabt en vækst på en kvart milliard pund i løbet af de sidste fem år og understøtter tusindvis af arbejdspladser og forretninger, siger Rhimes.
Er henrykt
Julia Hoggett, som er direktør for London Stock Exchange, siger, at hun er "henrykt over at skulle fejre den betydelige økonomiske og kulturelle indflydelse" fra "Bridgerton".
Serien bygger på en romanserie af Julia Quinn og handler om den adelige Bridgerton-familie.