Rigmor Zobel taber sag mod ugeblad

fredag d. 13. januar 2017 kl: 13. 47 Af: Ritzau Fokus
RIgmor Zobel
Se og Hør er frifundet i sag om krænkelse af Rigmor Zobel. Foto: Niels Ahlmann Olesen/Scanpix (Arkivfoto)

Rigmor Zobel havde krævet en godtgørelse på 70.000 kroner, fordi hun mente, at Se og Hør havde krænket hende.

Se og Hør går fri for at betale godtgørelse til advokat Rigmor Zobel. Retten på Frederiksberg har fredag frifundet ugebladets chefredaktør, Niels Pinborg.

Rigmor Zobel havde sagsøgt Pinborg, fordi hun mente, at ugebladet i en række artikler havde krænket hende og hendes to børn.

Danske kendisser kræver milliongodtgørelse

Hun havde derfor krævet en godtgørelse på 70.000 kroner.

Handlede om en mindre færdselssag

Artiklerne blev bragt i oktober 2014 i forbindelse med en mindre færdselssag, hvor Rigmor Zobel blev frikendt.

Sagen handlede om, hvorvidt Rigmor Zobel havde kørt i bil med datteren, uden at pigen havde sele på.

Pressenævnet udtalte sidste år sin kritik af ugebladet i forbindelse med samme sag. I en afgørelse fra januar 2015 kritiserede nævnet Se og Hør for to ting.

Se og Hør omtalte de to børn i artiklen, selv om forældrene ikke havde givet tilladelse. Derudover kunne nogle formuleringer give læserne det indtryk, at Rigmor Zobel havde være fængslet, hvilket ikke var tilfældet.

Det var første gang, at Niels Pinborg, der har været chefredaktør på ugebladet i tre år, skulle i retten på grund af sit job.

– Det er lidt principielt for os. Vi har skrevet en fuldstændig nøgtern retsreportage fra et offentligt retsmøde. Der var ikke lukkede døre eller referatforbud, har Pinborg tidligere sagt.

Se og Hør tidligere sagsøgt af kendisser

Det er ikke første gang, at en kendt person har sagsøgt bladet.

For tre år siden fik Anders Lund Madsen eksempelvis tilkendt en godtgørelse på 100.000 kroner. Og i 2010 blev Andrea Rudolph tilkendt 75.000 kroner, fordi bladet havde bragt billeder af tv-værten topløs på en offentlig strand.

Ugebladet har desuden været meget i vælten den seneste tid på grund af en straffesag om misbrug af fortrolige kreditoplysninger om kendte personer.

Zobel sænker prisen på liebhavervilla

Aller, der udgiver ugebladet, accepterede en bøde på 10 millioner kroner. Derudover blev to tidligere chefredaktører og flere medarbejdere dømt af Retten i Glostrup.

/ritzau/

Del din kommentar

Forsiden lige nu