Svensk ugeblad trækker i land: Aller siger undskyld til det danske kongehus

fredag d. 23. februar 2018 kl: 19. 14 Af: Jesper Werge, jw@kendte.dk

Det svenske blad "Hänt i Veckan" skriver i det nyeste nummer en række voldsomme beskyldninger mod det danske kongehus oven på bisættelsen af prins Henrik. Udgiveren har sagt undskyld over for kongehuset.

Som Kendte.dk tidligere har skrevet, så har et svensk ugeblad gjort sig voldsomt populær i Danmark.

Ugebladet “Hänt i Veckan” skrev således, at at “…sønnen Frederik hadede sin far…”, at bisættelsen var et udtryk for “…familiens hævn mod prinsen…” og at de pårørende “…grinte hånligt ved kisten…”.

Beskyldninger som de færreste, der har set bisættelsen, kan genkende.

På Kendte.dk’s Facebook-grupper, Bevar Kongehuset, er der kommet hundredvis af tilkendegivelser, som dybest set kan sammenfattes i et ord: Usmageligt.

Bevidst sensationsjournalistik

Den nærmest hysteriske forside på det svenske ugeblad forekommer i bedste fald som en stor misforståelse.

I værste fald er der nærmest tale om bevidst sensationsjournalistik af værste skuffe.

Bag “Hänt i Veckan” står den enorme mediekoncern Aller, der – blandt andet – driver en lang række forskellige udgivelser i Danmark og Sverige.

Disse to får en halv million af dronningen

Artiklen er ikke lagt på nettet

Nu har Aller-koncernen i Sverige ifølge Ekstra Bladet undskyldt over for det danske kongehus.

Og reportage med overskriften “Familiens Hämnd Mot Prinsen” er da heller ikke at finde online, hvilket kan tyde på, at man reelt har fået kolde fødder.

På websitet hant.se kan man i stedet læse mere lydige artikler omkring prinsens bisættelse.

Ekspert tror ikke på reaktion

Ekstra Bladet har talt med historiker og kongehus-ekspert Sebastian Olden Jørgensen om hændelsen.

Ifølge avisen mener han ikke, at det danske kongehus nødvendigvis vil ytre sig offentligt omkring det mildest talt uheldige indslag i “Hänt i Veckan”.

Dronning Margrethe er syg

– En reaktion fra kongehuset kræver, at et blad kommer med ikke-fordelagtige oplysninger, som er lodret forkerte. Her er der jo trods alt tale om en form for fortolkning og vurdering, så nej, det kan jeg slet ikke forestille mig, at de vil reagere på, fortæller Sebastian Olden-Jørgensen til Ekstra Bladet.

Kendte.dk har ikke haft held til at få en kommentar fra kongehusets kommunikationschef Lene Balleby.

Del din kommentar

Forsiden lige nu