IBC-elever på ryste-sammen-tur med tømmerflådebyg og mad over bål

På handelsgymnasiet på IBC i Kolding sørger man for, at de unge bliver rystet godt sammen fra starten. Foto: IBC Kolding.
Udgivet Opdateret

Det er en god start på tre års gymnasietid, at eleverne lærer deres kammerater at kende udenfor klasselokalet. Det styrker samarbejdet og lysten til at skabe et godt socialt miljø – og underviserne får en unik mulighed for at lære elevernes stærke og svage sider at kende.

Et nyt skoleår er startet, og et stort antal unge mennesker har taget hul på et nyt uddannelsesforløb med nye kammerater, lærere og udfordringer. Det kan tage tid at falde ordentlig på plads i en nye klasse, og det kan være lidt af en opgave for underviserne at lære alle elever at kende fra starten.

På handelsgymnasiet på IBC i Kolding sørger man for, at de unge bliver rystet godt sammen fra starten. Det sker på særlige teambuilding-dage langt fra klasselokalerne på Tvedvej, hvor eleverne er sammen hele dagen fra morgen til aften og bliver udfordret i forskellige samarbejdsøvelser.

Der arrangeres forskellige heldagsture afhængig af studieretningen. For de nye elever på Marketing & Kommunikation i 1. hhc var rammerne for deres ryste-sammen-tur det naturskønne Houens Odde ved Kolding Fjord. Med beskeden om at være klædt i praktisk tøj og medbringe skiftetøj og eventuelt regntøj og badetøj ankom eleverne på cykel til spejdercentret Stensgaarden, hvor professionelle kursusfolk stod klar med dagens program.

Tømmerflådebyg og fjordsejlads

Sensommersolen skinnede det bedste den kunne, og i løbet af formiddagen blev eleverne udfordret i forskellige teambuildingøvelser. Efter en frokostsandwich lå næste udfordring klar i form af rafter, store plastictønder og reb. På tid skulle de gruppevis snøre en tømmerfløde sammen og efterfølgende sejle ud på fjorden. Eleverne gik energisk til opgaven og viste, at de kunne samarbejde og fordele opgaverne.

Det var underviserne Ann Lange og Lene Schandorff  der var sammen med eleverne på Houens Odde. De nød at opleve eleverne blive udfordret på en anden måde end i de dagligdags undervisningssituationer. Det giver værdifulde informationer omkring klassens sammensætning af typer og personligheder. Der er unikke muligheder for at opleve sider af eleverne, som ikke er så tydelige i klasselokalet. De ”stille” typer, der måske gemmer sig lidt i det daglige, kan på en teambuilding-tur træde tydeligere frem, fordi de får mulighed for at vise praktiske evner. Underviserne får mulighed for at spotte, om der er elever, der har behov for særlig opmærksomhed – får mulighed for at lære elevernes stærke og svage sider at kende.

Drenge og piger fandt sammen

Efter rigtig gode oplevelser med tømmerflådesejladsen på fjorden var eleverne ved at være både matte og godt brugte. Men det var langt fra slut. Næste punkt var aftensmaden. Her var det igen eleverne, der skulle udfordres. Det var dem, der gruppevis skulle sørge for middagen men også for at hugge brænde, tænde ild og rydde op. Menuen stod på cheeseburgere, indbagte pizzaer og spejderbananer med is til dessert. Opskrifter, råvarer og køkkenredskaberne blev stillet til rådighed – resten var op til eleverne. Men udfordringen blev løst og middagen nydt i fællesskab.

Dagen sluttede med lejrbål og snobrød. Derefter kunne eleverne hoppe på deres cykler og trille hjem igen. En hel dags udfordringer var dermed slut, og alle havde oplevet, at de var blevet rystet godt og grundigt sammen – en god start på tre år på handelsgymnasiet, hvor evnen til at samarbejde er værdifuld. Og efter turen havde en af eleverne gjort en god iagttagelse.

– Et godt billede på, at vi som klasse har fået noget ud af turen, er, at drenge og piger sad hver for sig, da dagen startede. Da vi spiste aftensmad og hyggede om aftenen sad piger og drenge sammen.

Powered by Labrador CMS